Motorcykel + biodiesel? (2)


Om man nu inte skulle råka komma över en M1030-M2 LE 670 från amerikanska marinkåren kan man alltid hålla utkik på indiska blocket – – efter en Royal Enfield Taurus. I princip en vanlig, hederlig Enfield Bullet (kanske den modell som varit längst i produktion till dags dato) med en dieselmotor. Nej, den tillverkas inte längre p.g.a utsläppskraven men det finns en uppsjö begagnade.
Royal Enfield

Royal Enfield “startade redan 1898 med vapentillverkning och den första motorcykeln tillverkades 1901. Företaget etablerade en satellitfabrik i Indien i 1955, för att möta efterfrågan från den indiska armén. När den brittiska fabriken i Redditch stängdes 1970, fortsatte produktionen i Indien. 1994 köptes Royal Enfield av Eicherkoncernen och tillverkar fortfarande motorcyklar i fabriken i Madras.
Bullet
Bullet är den motorcykelmodell som varit längst i kontinuerlig produktion, i dess nuvarande form sedan 1949.

Till vänster ovan en Royal Enfield Bullet från 1949. Till höger en Royal Enfield Bullet från 2018. Numera har de bränsleinsprutning, skivbromsar med ABS och elstart. Fortfarande kickstart dock.
Taurus

Taurus hade en 325cc encylindrig motor med effekt på hissnande 6,5 hk och ett vridmoment på 15 Nm. Motorerna kom från italienska Greaves Lombardini och sattes in i en bulletram och kopplades ihop med en fyrväxlad låda. Bränsleförbrukningen var å andra sidan 0,14 l/mil…
Tillverkades ända in på 1990-talet.

Länkar:
Royal Enfield
Quikr (Indiska Blocket)
OLX (Indiska Blocket)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *