Så ska djurvärlden inspirera självdrivna lastbilar

För tillfället är förberedelersna i full gång inför tävlingen The Grand Cooperative Driving Challenge, som hålls i Nederländerna lördag 28 maj. 10 stycken lag från europeiska universitet ska nu göra upp i tävlingen med sina självkörande fordon.

Ola Benderius, forskare inom fordonsteknik och autonoma system, är på plats och i full gång med att förbereda Sveriges lastbil från Chalmeruniversitetet. För att lyckas knipa en förstaplats handlar mycket om omvärldsmodulering och att ta in information från lastbilens sensorer för att bättre kunna navigera. Chalmerslaget har hämtat mycket av sin inspiration från djurriket när de har utvecklat sitt självkörande system. Lastbilens hantering av information från kameror och sensorer ska efterlikna i hur djur hanterar intryck från omvärlden. Genom maskininlärningen ska lastbilen bli bättre på att reagera på information.

Ola och kollegor menar att det finns många tekniska system som är väldigt avancerade och komplexa men att även harar och möss har ett autonomt system. Han nämner vidare att djur som springer på savannen inte springer på varandra och att forskarlaget ska börja med att titta närmare på dessa djur. Det här tänket kan vara avgörande i en tävling som denna då tävlingen inte går ut på att nå maxhastighet utan de självkörande fordonen ska bland annat kunna gå ifrån att köra parallelt i två filer till att kunna köra efter varandra på led i en fil.

Chalmers
Foto: Henrik Sandsjö

Självkörande fordon är ingenting nytt
Fordon med olika former av självstyrande funktioner har funnits ute på marknaden ett tag, bland annat Nissan som släppte bilar med automatiskt parkeringsassistent och Volvos nya XC90 som har en automatisk bromsfunktion i korsningar. Volvo har även tagit fram en autonom lastbil kallad Päronsplitt som ska lasta malm i gruvor och planen är även att ta fram en autonom sopbil i framtiden.

Nu vill Volvo även ta steget längre med självkörande bilar på allmänna vägar. Senast år 2017 ska 100 självkörande bilar komma ut på allmänna vägar. Projektet är världens första storskaliga projekt på området och är ett samarbete mellan Volvo Car Group, Transportstyrelsen, Trafikverket, Lindholmen Science Park och Göteborgs stad. Projeketet stöds av den svenska regeringen. Liknande projekt för Volvo pågär även i andra länder såsom Storbritannien och Kina.

Men nya uppgifter talar nu för att Volvo kanske inte blir först med en självkörande lastbil i kommersiell trafik. Det amerikanska företaget Otto satsar på teknik som ska få gamla lastbilar att köra på egen hand. Företaget tror att självkörande lastbilar kommer nå marknaden snabbare än personbilar.

Företaget är grundat av 15 ingenjörer som tidigare arbetat med självkörande bilar för Google. Tillsammans med ytterligare 25 anställda med bakgrund från Tesla och Apple är nu företagets mål att få långtradare att köra själva långa sträckor mellan amerikanska städer. Otto kommer att använda sig av redan existerande lastbilar. Företagets vision är att lastbilschaufförer ska kunna vila bak i lastbilen medan lastbilen kör och därmed kunna spara in tiden på de vilopauser som annars måste avsättas.

Tanken med självkörande bilar är att minska stressen och de trafikproblem som finns på våra vägar idag men politiker och allmänhet måste tillsammans vara ense om självkörande bilar är framtiden. Vad som däremot är säkert är att tekniken finns och vi kommer få uppleva många innovationer på marknaden i framtiden.

Källor: Chalmers lag, Amerikanska Otto, Volvos autopilot, Självkörande bilar i Storbritannien och Självkörande bilar i Kina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *