Trapezia & fossilfria bilar

Som vi tidigare nämnt så är det litet av en djungel med vilket bränsle eller motor man ska välja för en klimatsmart lösning.
Förbrännings- eller elmotor? Diesel, bensin, hybrid? Laddhybrid eller seriehybrid?

Hur gör vi?
Vi kör på dieselbilar som tankas med fossilfri olja – biodiesel-oftast HVO100 från Circle K eller Ecopar.
Varför?
Dels- för att citera miljöminister Isabella Lövin – så jobbar vi med väldigt, väldigt tunga stenar och verktyg där man ibland behöver använda våra bilar i jobbet. Vi har också uppdrag som innebär att vi behöver kunna köra runt 70 mil i motorvägsfart i 20 minusgrader.
För, liksom de flesta miljökonsulter som är ute i fält behöver vi bilar som klarar tuffa tag, hårda miljöer och kan köra i terräng. Det går inte att köra runt i en tesla ute i ett lerigt grustag mitt i vintern i Norrland.

Men till skillnad från Isabella Lövin så har vi drivit en process att få våra transportbilar från VW certifierade för HVO100. Vilket de inte var från början, och vill man behålla alla motorgarantier (vilket vi vill) så måste man se till att få de certade. Efter några mail- och telefonkonversationer samt lite påtryckningar fick vi till slut våra papper från VW och kan tanka fossilfritt.

Vilket gör att vi numera – till skillnad från Isabella Lövin – kan köra våra transportbilar fossilfritt.

Länkar:
Biofuel express
Circle K
Volkswagen transportbilar