• Blogg

Urbant ekologiskt-fixa laddplats!

90 % av stockholmarna bor i lägenhet och det uppskattas finnas ca 400 000 lägenheter i Stockholm. Samtidigt är laddplats en förutsättning för att kunna ladda en laddhybrid, elbil eller elcykel.
Men hur ska det gå till?
Ett nytt projekt som är initierat av energi- och klimatrådgivningen (en verksamhet samordnad av Energikontoret Storstockholm och i huvudsak finansierad av Energimyndigheten) har tagit fram följande checklista:

  • Undersök intresse och förutsättningar
  • Välj typ av laddutrustning
  • Utvärdera offerter
  • Ansök om ekonomiskt stöd
  • Beställ laddutrustning och arbete
  • Följ leverantörens arbete

Hur går det till att fixa laddplatser?
För bostadsrättsföreningar med egna garage, parkering under tak eller motorvärmarplatser är det ofta lätt att fixa laddplatser. Det som behövs är framdragning av el och en laddbox. Finns redan motorvärmare eller vanliga uttag kan dessa i vissa fall byggas om alternativt ersättas med laddstationer på ett enkelt sätt.
Att ladda bilen
Med normalladdning laddas ett tomt elbilsbatteri fullt på under åtta timmar, beroende på batteriets storlek och tillgänglig effekt. Att ladda upp ett tomt batteri kostar ungefär 10–20 kr. Batteriet är sällan är helt urladdat, det är inte alltid en bil behöver stå åtta timmar för att ladda fullt.
En tumregel är att 230V (1-fas) 16A ger ungefär 2 mils körning per laddtimme och 400V (3-fas) 16A ger ungefär 5 mils körning per laddtimme.
Dessa siffror varierar självklart beroende på bil och körsätt.
Många nya elbilar kan ta emot 400V (3-fas) 16A medan laddhybrider ofta bara kan ta emot 230V (1-fas) 16A.
Projektet fixa laddplats
Projektet anordnar följande kostnadsfria seminarier för bostadsrättsföreningar:
3 oktober Huddingegymnasiet i Huddinge
9 oktober Kungsholmens gymnasium i Stockholm
10 oktober Kvarnhjulet i Tyresö

Läs mer och anmäl dig här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *